Skip to main content
  • Program "Aktywny Rodzic"

    Program "Aktywny Rodzic"

    Od 1 października 2024 r. rusza program Aktywny Rodzic, oferujący nowe świadczenia dla rodzin, które mają ułatwić łączenie rodzicielstwa z pracą zawodową. Wnioski o te świadczenia będzie można składać do ZUS przez bankowość elektroniczną banków.

     AR_logo_glowne_OK.png

    Informacje pobrane ze strony ZUS : Program Aktywny Rodzic - ZUS

     Co to jest program Aktywny Rodzic

    Program Aktywny Rodzic dotyczy wsparcia dla rodziców dzieci do lat 3. Ma ułatwić rodzicom i opiekunom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem i aktywnością zawodową. Zacznie obowiązywać od 1 października 2024 r. [1].

    Z programu Aktywny Rodzic możesz otrzymać następujące świadczenia:

     

    Ważne!
    Na to samo dziecko za dany miesiąc możemy wypłacić tylko jedno ze świadczeń. Możesz wielokrotnie zmieniać rodzaj świadczenia, czyli zrezygnować z jednej formy wsparcia i przejść na inną. Ale w danym miesiącu na dane dziecko możesz pobierać tylko jedno świadczenie.

    Realizacją tych świadczeń, czyli prowadzeniem postępowania w sprawie przyznania świadczenia i jego wypłatą, zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

     

    Kto może skorzystać z programu Aktywny Rodzic

    Świadczenia z programu Aktywny Rodzic przysługują Ci, jeśli mieszkasz w Polsce i jesteś rodzicem lub opiekunem dzieci do lat 3 oraz jesteś:

    • obywatelem polskim,
    • obywatelem UE/EFTA lub Wielkiej Brytanii,
    • obywatelem innego kraju, o ile spełniasz warunek legalnego pobytu w Polsce na podstawie karty pobytu z dostępem do rynku pracy albo na podstawie innego dokumentu potwierdzającego legalny pobyt i dostęp do rynku pracy.

     

    Co z osobami, które pobierają rodzinny kapitał opiekuńczy i dofinansowanie do żłobka przyznane przed 1 października 2024 r.

    Ustawa Aktywny rodzic wchodzi w życie 1 października 2024 r. i uchyla w tym dniu:

    • ustawę o rodzinnym kapitale opiekuńczym (RKO) [3],
    • rozdział 8a w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat [4], który odnosi się do ustalania prawa do dofinansowania do żłobka.

    Jeśli masz już przyznane prawo do RKO lub do dofinansowania do żłobka na okres po 30 września 2024 r., zachowujesz prawo do tych świadczeń. Jeżeli nie chcesz składać wniosku o świadczenia z programu Aktywny Rodzic, nie musisz tego robić.

     

    Jeśli masz przyznane dofinansowanie do żłobka i chcesz otrzymać świadczenie aktywnie w żłobku

    Jeśli masz przyznane dofinansowanie do żłobka na okres po 30 września 2024 r., złóż po tym dniu wniosek o świadczenie aktywnie w żłobku. W takiej sytuacji uchylimy Ci prawo do dofinansowania do żłobka, które wynosi 400 zł miesięcznie. W zamian od 1 października 2024 r. przyznamy Ci świadczenie aktywnie w żłobku, które wynosi do 1500 zł miesięcznie (a na dziecko, które ma stosowne orzeczenie o niepełnosprawności – do 1900 zł).

    Jeśli masz prawo do dofinansowania do żłobka, możesz w zamian pobierać świadczenie aktywnie w żłobku:

    • od 1 października 2024 r. – gdy złożysz wniosek o nowe świadczenie w ciągu 3 miesięcy od 1 października,
    • od miesiąca złożenia wniosku – jeśli złożysz wniosek później.

     

    Co w sytuacji, kiedy masz prawo do świadczeń z programu Aktywny Rodzic za okres, kiedy otrzymałeś już dofinansowanie do żłobka?

    Dofinansowanie do żłobka odliczymy wtedy od kwoty przyznanego nowego świadczenia.

    Równocześnie (za ten sam miesiąc) można pobierać tylko jedno ze świadczeń – albo dofinansowanie do żłobka, albo RKO, albo aktywnie w domu, albo aktywni rodzice w pracy, albo aktywnie w żłobku.

     

    Jeśli masz przyznany rodzinny kapitał opiekuńczy

    Jeśli masz przyznany rodzinny kapitał opiekuńczy, możesz po 30 września 2024 r. złożyć – w zależności od sytuacji – wniosek o:

    • aktywnie w domu – nie musisz jednak tego robić,
    • aktywnie w pracy – jeśli spełniasz warunek aktywności zawodowej,
    • aktywnie w żłobku – jeśli dziecko uczęszcza do żłobka.

     

    Co w sytuacji, gdy masz prawo do świadczeń z programu Aktywny Rodzic za okres, kiedy otrzymałeś RKO?

    Kwotę RKO odliczymy wtedy od kwoty przyznanego nowego świadczenia.

    Jeśli już nie pobierasz RKO, bo np. do 24. miesiąca życia dziecka wypłaciliśmy Ci w sumie 12 tys. zł, a w październiku 2024 r. dziecko nie skończyło jeszcze 35. miesiąca i spełniasz warunki do świadczeń aktywni rodzice w pracy albo do aktywnie w żłobku – możesz złożyć wniosek. Przyznamy wówczas nowe świadczenie do 35. miesiąca życia dziecka.

    Program Aktywny Rodzic - pytania i odpowiedzi

     Świadczenia rodzinne z ZUS_broszura

     

    Jak złożyć wniosek?

    Bank Spółdzielczy w Zaleszanach umożliwia klientom składanie wniosków w ramach programu Aktywny Rodzic systemie bankowości elektronicznej eBank Online (EBO) lub przez aplikacje mobilną BS Zaleszany EBO Mobile PRO

    Pamiętaj: wniosek składasz w swoim imieniu, logując się do swojej bankowości elektronicznej. Nie masz możliwości złożenia wniosku w imieniu innej osoby.

     Zobacz, jak złożyć wniosek w kilku prostych krokach:

    Aplikacja mobilna w telefonie

    logowanie do aplikacji w teledonie > (dół ekranu) menu:  dla Ciebie >  menu:  Wnioski > Rządowe > wybieramy rachunek > system przenosi Cię na stronę z wyborem wniosku.

     

    Przez komputer (przeglądarka internetowa)

    KROK 1

     Zaloguj się do bankowości internetowej eBank Online, wybierz zakładkę „Wnioski”.

     Czas trwania sesji online w serwisie internetowym Banku Spółdzielczego w Zaleszanach ze względów bezpieczeństwa jest ograniczony. Jeżeli przerwiesz wypełnianie wniosku na czas dłuższy niż 5 minut, nastąpi wylogowanie z serwisu internetowego Banku, a zamiany wprowadzone we wniosku nie zostaną zapisane.

    Logowanie do bankowości > Wnioski > Wnioski rządowe > wnioski > Aktualnie wybrany rachunek > przejdź do wniosków > 

     Clipboard06.jpg

     KROK 2   

    Po wybraniu rachunku, z którego ma być złożony wniosek, zostaniesz przekierowany na stronę wyboru wniosku.

    Clipboard07.jpg

    KROK 3
    Z listy wybierasz interesujący Cię wniosek. 

    • aktywnie w domu 
    • aktywnie w pracy 
    • aktywnie w żłobku

     

    KROK 4
    Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Załącz załączniki do wniosku, o ile będą one wymagane. 

     > Pamiętaj: do wniosku o świadczenie wychowawcze w ramach programu Aktywny Rodzic można dodać załączniki o określonych parametrach:

    •   format załączników to JPG, PNG lub PDF (maksymalna liczba załączników: 7 sztuk.)
    •   maksymalna wielkość pojedynczego załącznika: 500 KB.
    •   maksymalna łączna wielkość wszystkich załączników: 3,5MB.
    •   nazwy załączników nie mogą zawierać znaków polskich, specjalnych i spacji oraz muszą być unikalne w ramach jednego wniosku.


    -------------------------------------------------------------------------------------------

     informacja pobrana ze stronu https://www.zus.pl/aktywnyrodzic/

      

    Jak się z Tobą skontaktujemy

    Jeśli przyznamy Ci świadczenie, nie będziemy wydawać decyzji. Informację o przyznaniu świadczenia przekażemy na Twoje konto na PUE ZUS.

    Całą korespondencję w sprawie programu Aktywny Rodzic prowadzimy z Tobą przez PUE ZUS. Informację o tym, że na PUE czekają na Ciebie pisma w sprawie świadczenia, możemy też przesłać w wiadomości e-mail lub SMS – jeśli we wniosku podasz swój adres e-mail lub numer telefonu.

    Jeśli nie wypełnisz prawidłowo wniosku, poprosimy Cię o jego poprawienie w ciągu 14 dni.

    Jeśli nie złożysz wymaganych dokumentów, poprosimy Cię o ich dostarczenie i wyznaczymy Ci termin od 14 do 30 dni.

    Jeśli nie poprawisz lub nie uzupełnisz dokumentów w wyznaczonym terminie, nie rozpatrzymy Twojego wniosku.

     

    Podstawa prawna

    [1] Ustawa z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka –„Aktywny rodzic” (Dz.U. z 2024 r. poz. 858).

    [2] Art. 23 ustawy Aktywny rodzic.

    [3] Art. 87 ustawy Aktywny rodzic.

    [4] Art. 68 pkt 22 ustawy Aktywny rodzic.

    -------------------------------------------------------------------------------------

     

     

    Warto wiedzieć:

    • Bank nie dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej danych podanych we wniosku 
      oraz załączników i nie posiada informacji dotyczących dalszej obsługi wniosku obsługiwanego przez wybrany Organ prowadzący w gminie
      , po tym jak wniosek zostanie przekazany do tego Organu.
    • Wniosek oraz załączniki są usuwane z serwerów Banku bezpowrotnie po wysłaniu do systemu informatycznego 
      za pośrednictwem którego wnioski trafiają do Organu prowadzącego w gminie.        

     

    Napisz do nas

    Centrala

    Plac Kościuszki 1
    37-415 Zaleszany
    15 845 07 16

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny otwarcia - Centrala w Zaleszanach:
    Poniedziałek - piątek  7:30 - 15:30, kasa czynna: 7:30 - 15:00

    Telefon - kredyty, rachunki, lokaty:
    klient biznesowy: 15 845 07 16
    klient indywidualny: 15 845 07 16

    bankowość elektroniczna : 504 164 448, 15 845 07 16

    Odział w Radomyślu n / Sanem

    ul. Rynek Duży 9
    37-455 Radomysl nad Sanem
    15 845 43 09

    Poniedziałek - piątek  7:30 - 15:30, kasa czynna: 7:30 - 15:00

    Oddział Tarnobrzeg

    ul. Szeroka 24
    39-400 Tarnobrzeg

    Poniedziałek - piątek  8:00 - 16:00, kasa czynna: 8:00 - 16:00

    Telefon : (+48) 15 822 98 20
    Dyrektor Oddziału : +48 15 82 29 824
    Wspomaganie sprzedaży : +48 15 82 29 829
    Obsługa Klienta Indywidualnego  :+48 15 82 29 827, +48 15 82 29 828, 507 654 429
    Obsluga Klienta Biznesowego oraz Instytucji : +48 15 82 29 830 lub 509 966 754

    Filia Grębów

    ul. Rynek 3
    39-410 Grębów
    15 811 22 02

    Poniedziałek - piątek  7:30 - 15:30, kasa czynna: 7:30 - 15:00